Fra foto til quilt - Ronja

Fra foto til quilt - Ronja 

 

Her får du en overordnet beskrivelse i foto og tekst, af min fremgangsmåde til det jeg kalder for ”fra foto til quilt”.

Vær venligst opmærksom på at dette materiale er omfattet af CopyRight reglerne, det er ikke tilladt at bruge mine fotos eller tekst uden tilladelse fra mig.

 

Først skal du vælge et foto, det behøver ikke være i super kvalitet, men tydeligt nok til at tegne efter. Jeg valgte her et foto af Ronja, min egen hund Mini ses bagved hende, men jeg vil kun have Ronja med, så jeg beskærer billedet og er det et farve foto konverterer jeg det til et sort og hvidt. Jeg bearbejder billedet i PhotoShop elements, regulerer på lys og skygge, så jeg får et helt tydeligt billede. Så regulerer jeg lidt på kontrasten, alt sammen for at få så mange detaljer i billedet mere tydelige. Når jeg er tilfreds går jeg videre, nu pixelerer jeg billedet, oftest i en skala fra 7 til 14 nuancer. Jeg er også begyndt at bruge cutout, så jeg har både et pixeleret billede, et cutout og det originale foto, det giver mig alle muligheder for at se alle væsentlige detaljer i billedet.

Så printer jeg dem allesammen ud. Jeg bruger et tranparentsheet, som jeg lægger over mit print og tegner efter, det bliver mit mønster som jeg skal arbejde efter, det er derfor en rigtig god ide at være omhyggelig med tegningen. Når jeg har en færdig tegning, scanner jeg den og nu kan jeg printe den ud i den størrelse jeg har lyst til. Det er en rigtig god ide, at skrive på mønstret hvilke farver der skal bruges på de forskellige stykker, måske et nummer system. Nu er jeg klar til næste fase, tegningen skal tegnes over på frysepapir, som er mit meget vigtige arbejdsredskab.

Jeg bruger et lyst bomuldsstof som base til mit billede, det er her jeg limer alle stykkerne på og skaber mit billede/ quilt, det er en fordel at tegne mønstertegningen over på stof basen også. Hvis billedet er større end frysepapiret, kan du bruge gammeldags brunt papirtape, til at lime det sammen så du får den nødvendige størrelse. Det er ikke muligt at bruge en plastik tape, du skal stryge på det senere!

Så kommer det sjove, at vælge stofferne, brug gerne lidt stærkere farver end der er på dit foto, det gør sig godt i det færdige billede. Lad dig ikke begrænse af den farvepalette der er i fotoet, vær modig og prøv noget nyt! Alle de valgte stoffer skal have strøget Vliesofix bagpå, eller hvad du nu foretrækker at bruge. Jeg foretrækker Vliesofix det er nemmest at arbejde med og billigere end fx SteamASeam, udover at det ikke efterlader lige så meget klister på nålen og i maskinen.

Nu er det tid til at klippe i mønstret og man skal være rimelig systematisk og struktureret her, man farer nemt vild i denne del af processen. Jeg har gerne min store tegning hængende i nærheden, så jeg kan søge efter hvor en bid, som jeg har ”glemt” hvor hører til skal være. Det lykkedes mig altid at fare vild i nogle af udklippene, men det er trods alt altid lykkedes mig at få samlet ”puslespillet” til sidst.

De dele som skal ligge under en anden del, ved siden af, skal have et lille sømrum, marker det på frysepapiret evt med en pil, ellers klippes der lige til frysepapiret. Nogle gange begynder jeg med øjnene, men ikke i dette tilfælde. Klip bidderne ud i enten én ad gangen eller områder, så er det lettere at holde rede på hvor de skal hen. Stryg frysepapiret på forsiden af stoffet, som har Vliesofix på bagsiden, med papiret stadig på, på bagsiden!!!

Når en del er klippet ud lægges den over på stofbasen, der hvor den hører hjemme ifølge tegningen og så er det bare at fortsætte, det tager tid! Vent med at stryg delene helt, tryk lidt med spidsen af et varmt jern på stof delen, sy flytter den sig ikke og kan nemt tages af igen. Jeg bruger en spids pincet, med den kan jeg løsne et stykke stof der er strøget på, som jeg enten har fortrudt eller skal rykkes lidt. Det strygejern jeg foretrækker at bruge, er et med en helt flad sål, uden damp, det glider nemmere henover ”løse” dele og rengøres lettere. Det er en fordel at lade frysepapiret blive på stoffet indtil de omkringliggende dele er sat på, det hjælper med at finde den rigtige position til stofdelene. Jeg gemmer de løse dele af frysepapir, det sker at jeg vil ændre noget, og så har jeg mønsterdelen og kan stryge den på det nye stof, og klippe ud nemt. Når alle delene er klippet ud og sat på stofbasen og man er sikker på det er som det skal være, så skal det stryges grundigt, så alle delene limes helt på.

Næste fase er trådmalingen, den skaber et nyt lag i billedet. Jeg bruger en broderi tråd, den fylder ikke så meget som en quiltetråd, men giver nok farve og liv. Når det så er gjort, så er det tid til at klappe quilten sammen, top, mellemfoer og bagstof. Til selve quiltningen bruger jeg en ”usynlig” tråd og kører rundt om ALLE delene, er der store stykker, quilter jeg også i dem med den usynlige tråd. Quiltningen handler for mig om at skabe struktur, trådmalingen gav farve og linjer, quiltningen giver volumen og ”liv”. Det er vigtigt at have en jævn quiltning, ellers vil quilten bugte sig uhensigtsmæssigt. Så er der kun monteringen tilbage og det kan gøres på rigtig mange forskellige måder, på Ronja har jeg valgt en usynlig binding (facing).

Jeg håber, at hvis du har lysten også finder modet, til at prøve at lave dit eget tekstile billede, det er meget tilfredsstillende.

Jeg kan varmt anbefale et online kursus med Lea McComas. Det er også muligt at finde YouTube videoer med denne teknik, i massevis! Kategorien er Pictorial Quilts og teknikken bliver kaldt lidt forskelligt, collage og raw fused appliqué.

Jeg er ikke stødt på nogle danske videoer som beskriver denne måde at gøre det på, endnu. Men vi har en fantastisk dansk tekstilkunstner der laver nogle helt fantastiske tekstile portrætter, Dorte Jensen, tror også hun har skrevet en bog om det. Hun er værd at slå op, det er ikke helt samme metode som det jeg gør, men minder om det teknisk set. Jeg vil lige nævne nogle af de andre der også  har inspireret mig: Elizabeth Barton, Deborah Boschert, Susan Carlson, Susan Brubaker Knapp, Leni Levinson Wiener, David taylor og Barbara Yates Beasley, bare for at nævne nogle få.

 

Har du spørgsmål til vedrørende dette indlæg, er du meget velkommen til at skrive til mig på min mail: paaske.tina@gmail.com